وقتی دلالی برچسب لباس‌های ورزشی می‌شود
چهارشنبه 10 شهریور 1395

وقتی دلالی برچسب لباس‌های ورزشی می‌شود

به طور قطع جایگزینی کالای ایرانی به جای خارجی راهکاری مهم در راستای مقاوم سازی اقتصاد کشور است. مقام معظم رهبری نوروز امسال نیز بر این موضوع تاکید کردند و فرمودند: "ما می‌توانیم با اقدام عملی در اقتصاد مقاومتی، کشور را مصونیت‌سازی کنیم تا در مقابل تحریم به خودمان نلرزیم". با این وجود در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است حتی در کوچکترین نیازهای خود از جمله ورزش شاهد ردپای برندهای خارجی هستیم موضوعی که موجب گلایه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شده است.
وقتی دلالی برچسب لباس‌های ورزشی می‌شود
 
به گزارش ایمنا، در بند هشتم سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری به ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید تاکید شده است.
در خرداد امسال عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیرکشور نیز در بخشنامه‌ جدید به استانداران سراسر کشور و معاونان وزارت کشور با یادآوری تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف، بر ضرورت جدی حمایت از تولیدات ملی و مصرف محصولات داخلی و ممنوعیت مصرف تولیدات غیرایرانی درقوای سه‌گانه، دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی، ساز و کار نظارت بر اجرای دقیق فرمان صریح ایشان در تاریخ 91/6/2 در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت با عبارت: "اصلاً ممنوع کنید و بگوئید هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه جنس خارجی مصرف کند" تاکید کرد.
اقدام فدراسیون فوتبال مغایر با سیاست اقتصاد مقاومتی
اما با وجود تاکید صریح مقام معظم رهبری و بخشنامه های مختلف، رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی از مذاکره‌اش با یک برند ایتالیایی برای البسه تیم ملی خبر داد که در عمل سیاست این فدراسیون برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری در حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.
این توافق به طور رسمی در قرارداد برند ایتالیایی با نماینده ایران آمده و فدراسیون فوتبال نیز در جریان این موضوع قرار دارد. براین اساس قرار است برخی البسه تیم های رده های مختلف ملی در ایران تولید شود تا هم به اقتصاد مقاومتی که شعار سال است عمل شود و هم تعدادی از جوانان ایران دغدغه شغل و معیشت نداشته باشند.
در این بین و براساس توافق صورت گرفته قرار است تنها پیراهن های اصل تیم ملی بزرگسالان برای مسابقات از ایتالیا وارد شود و سایر البسه زیر نظر مستقیم این برند و با گواهینامه رسمی از این برند در ایران تولید شود.
رئیس فدراسیون فوتبال 11 مرداد ماه در در برنامه تلویزیونی 90 درخصوص قرارداد فدراسیون با شرکت جیووا، گفت: بر اساس قرارداد سه ساله با این شرکت، پیراهن تیم ملی بزرگسالان به صورت رایگان و برای سایر تیم ها تنها با 10 درصد قیمت خواهد بود.
مهدی تاج اظهار داشت : کارلوس کی روش 23 ایراد از لباس های تیم ملی گرفته این درحالیست که پیراهن های موجود باید برای شرایط مختلف آب و هوایی باشد که ایرادات براساس قرارداد منعقد شده به اطلاع این شرکت رسید و حتی جلساتی را با نماینده ایرانی این شرکت ایتالیایی برگزار و ایرادات را تشریح کردیم تا اگر تامین نشود قرارداد را فسخ می کنیم.
دلال بازی در لباس تیم های ورزشی 
البته برنامه نود (11 مرداد ماه) گزارشی کاملی در مورد پیراهن های تیم ملی داشت. برند غیرمشهور جیووا که ایتالیایی معرفی شده اما نه کیفیت دارد و نه قیمت مناسبی.
گزارشگر برنامه نود در یکی از آیتم ها با دوربین مخفی به یک فروشگاه رفته بود که فروشنده ادعامی کرد همه لباس های جیووا در ایران تولید می شود و روی آن برند ایتالیایی درج می شود.
در این گزارش فروشنده مدعی بود که هم شرکت از فروشنده ها پورسانت می گیرد و هم خریدارها می توانند از قیمت بالای لباس ها حق دلالی خود را بردارند.
پس از پخش این آیتم که درآن به وضوح مشخص بود که لباس های تیم ملی در ایران تولید شده مهدی تاج روی خط آمد و تولید داخل بودن لباس های جیووا را تایید کرد. این طور که مشخص است مسئولان شرکت جیووا توان فراهم کردن سریع پیراهن ها را ندارند و به همین دلیل سراغ دوخت و پارچه داخلی آمده اند.
لیگ برتر فوتبال مزین به برندهای خارجی
تاج در این مورد گفت: "برندی که فدراسیون فوتبال برای تامین البسه تیم ملی با آن قرارداد بسته شرکتی در شیراز دارد که بیش از ۲۰۰ کارگر و کارمند در آن مشغول فعالیت هستند و طبق توافق رسمی که با شرکت ایتالیایی دارد برخی البسه را در همین ایران تولید می کند." که بعد از او فردوسی پور هم تاکید کرد که تولیدی لباس های جیوا در خود تهران هم وجود دارد.
با این حال مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در تازه ترین اظهار نظرش در مورد البسه تیم ملی تاکید کرده که با برند آلمانی آدیداس مذاکره کرده تا البسه تیم ملی از این شرکت بیاید و عملا برخلاف شعار سال حرکت کند. این اقدام هر چند هنوز به مرحله اجرا در نیامده اما برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.
علاوه بر این در سطحی پایین و در لیگ برتر فوتبال کشورمان نیز شاهد عزمی جدی و عملی در اجرای تاکید مقام معظم رهبری نیستیم و شاهد استفاده بیشتر تیم های لیگ برتر از لباس هایی با برند خارجی هستیم که حتی بعضا در داخل تولید می شوند و نشان برند خارجی بر روی آن حک می شود این در حالیست که در ایران و حتی اصفهان شاهد تولید البسه ورزشی با برند ایرانی هستیم.
واردات و قاچاق معضلی بزرگ البسه ورزشی
"تکابی" یکی از برندهای تولیدکننده البسه ورزشی با هشت سال سابقه کار است که در سال های اولیه فعالیت خود به دلیل نبود نیروی متخصص در اصفهان و به دنبال انتقال تکنولوژی تعدادی نیرو را از تهران به این شهر منتقل کرد اما امروز با آموزش نیروی متخصص در شاخه تولید تخصصی و حرفه ای البسه ورزشی در 15 رشته فعالیت می کند و کیفیت کار این برند مورد قبول بسیاری از فدراسیون ها و تیم های حرفه ای کشور از جمله ذوب آهن است و متقاضیان خاص خود را دارد.
با این وجود یکی از بزرگترین مشکلات صنعت پوشاک و به خصوص تولید البسه ورزشی، لباس های وارداتی و بعضا قاچاق است. به طور قطع واردات این اجناس تولیدکنندگان ایرانی را با معضلات بسیاری مواجه کرده است.
دارنده برند تولیدی البسه ورزشی تکابی در این خصوص، معتقد است: اولین نکته در بحث اقتصاد مقاومتی این است که دستور مقام معظم رهبری و استراتژی کلان کشور باید از فاز شعار دادن خارج شود و با توجه به نامگذاری امسال، در فاز عملی وارد کار شویم.
به اعتقاد مهدی تکابی، متاسفانه اراده ای که باید برای اجرای دستور مقام معظم رهبری ایجاد شود هنوز در ساختار مدیریتی کشور به وجود نیامده است.
وی ادامه داد: در بحث قاچاق کالا نیز بیش از آنچه عوام مردم تصور می کنند این موضوع بر روی تولید ایران در عرصه های مختلف تاثیرگذار است و شاید در موارد کلان با قاچاق مبارزه شود اما در صنایع کوچک همچون تولید پوشاک و البسه ورزشی در بحث قاچاق کالا به طور گسترده مبارزه ای صورت نمی گیرد.
70 درصد البسه ورزشی بازار قاچاقند 
به گفته تکابی، در حوزه البسه ورزشی به جرات می توان گفت 70 درصد اجناس موجود در بازار، قاچاق است چرا که با توجه به تعرفه گمرکی 30 تا 35 هزار تومانی برای هر کیلوگرم پوشاک، غیر ممکن است یک دست پیراهن و شلوار ورزشی خارجی با حدود 800 گرم وزن به قیمت 30 هزار تومان به فروش می رود بنابراین به این نتیجه می رسیم این محصولات به طور قاچاق در بازار عرضه می شوند.
وی اضافه کرد: اگر البسه ورزشی خارجی از طریق قانونی وارد کشور شود با توجه به تعرفه قانونی با بیش از 60 هزار تومان قیمت در بازار عرضه می شوند که در این شرایط قابل رقابت با تولیدات داخلی نیستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه تولید کشور باید خود را از لحاظ کیفیت به سطحی برساند که بتواند حداقل نیازهای مشتریان را برطرف کند، تصریح کرد: تولیدات داخل باید در برابری با تولیدات خارجی قابل رقابت باشند و مردم متمایل به استفاده از اجناس ایرانی شوند.
دارنده برند تولیدی البسه ورزشی تکابی با بیان اینکه بنده به عنوان تولیدکننده در مبحث سوم می تواند فعالیت کنند، تاکید کرد: ما به عنوان تولیدکننده داخلی البسه ورزشی این ادعا را داریم که حتی از تولیدکننده خارجی تولیداتی با کیفیت بالاتر داریم.
مدیران باهوش وارد بخش تولید شوند
با این وجود برخی از تولیدکنندگان داخلی با تولید کالاهای مشابه کالاهای برندهای خارجی ضربه به تولیدات برندهای داخلی وارد می کنند.
به اعتقاد تکابی اولین قدم در این بحث، قانون کپی رایت است. اگر این قانون در کشور از لحاظ قضایی اجرایی شود دیگر هیچ تولیدکننده ای جرات نخواهد کرد که با یک برند تقلبی خارجی، جنسی را تولید کند.
وی تاکید کرد: من به عنوان یک تولیدکننده ایرانی بر روی تمام البسه ورزشی خود نشان "ساخت ایران" را حک می کنیم حتی در تلاشیم این لباس ها را با نام ایران به خارج کشور صادر کنیم.
به گفته دارنده برند تولیدی البسه ورزشی تکابی، علیرغم اینکه مسئولان کشور ادعای حمایت از تولیدات داخل را دارند اما در عمل این موضوع اتفاق نمی افتد و حتی در برخی بخش ها شاهد کارشکنی هایی علیه تولیدکنندگان داخلی هستیم.
وی با بیان اینکه در بحث مواد اولیه دچار کمبودهایی بودیم اما بنابر گفته مقام معظم رهبری برخی از این محدودیت ها موجب بالندگی سیستم کشور شده است، تاکید کرد: اگر مدیران باهوشی در به بخش تولید کشور ورود پیدا کنند می توانیم تهدیدهای موجود را به فرصت های طلایی تبدیل کنیم.
به گفته تکابی، اگر مدیران خوب با نگاه باز و رو به آینده وارد بخش تولید شوند، تولید کشور از حالت سنتی خارج و به حالت مدرن تبدیل می شود.
تسهیلاتی که به بنگاه های زودبازده نرسید
وی همچنین به موضوع توجه بر بنگاه های زودبازده اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشتر تسهیلات این طرح به دلیل رانتی که افراد مختلف گرفتند حتی به 20 درصد بنگاه های کوچک واقعی تخصیص نیافت.
وی با تاکید بر اینکه باید به موازات صنایع مادر و کارخانجات بزرگ کشور به کارگاه های تولیدی کوچک توجه شود، گفت: با توجه به اینکه برای راه اندازی این بنگاه ها هزینه کمتری صرف می شود زودتر به بازدهی می رسند همچنین تجمیع بنگاه های کوچک می تواند گردش مالی بزرگی را در کشور ایجاد کند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه هر ایرانی باید برای تولید و اقتصاد کشور اهمیت قایل شود، گفت: با وجودی که تولیدکنندگان باید سطح کالای تولیدی خود را از لحاظ کیفی ارتقا دهند و دنبال نوآوری و خلاقیت باشند در کنار آن باید استفاده از کالای داخلی در بین مردم فرهنگ سازی شود.
برند خارجی 80 درصد لباس تیم های لیگ برتر کشور
از سوی دیگر هنوز گردش مالی البسه ورزشی خارجی در کشور مبهم است اما برآوردهای غیر رسمی حاکی از آن است که تنها 20 درصد تیم های ورزشی کشور از لباس های تولید داخل استفاده می کنند.
دارنده برند تولیدی البسه ورزشی تکابی با تاکید بر اینکه متاسفانه در بحث اقتصادی ورزش آیین نامه ها، اساسنامه ها و ضوابط تعیین کننده نیستند بلکه مافیای اقتصادی تعیین کننده امور در ورزش هستند، افزود: با نگاهی به لیگ برتر فوتبال کشور با اینکه بارها و بارها مقام معظم رهبری و همچنین وزرای اقتصاد و ورزش و جوانان تاکید داشتند متاسفانه بالای 80 درصد تیم های حاضر در لیگ برتر از لباس هایی با برندهای خارجی استفاده می کنند به غیر از چند تیم همچون ذوب آهن اصفهان که تفکر مدیران آنها جهادی است.
وی با بیان اینکه شرایط و ضوابط موجود در اقتصاد ورزش تعیین کننده نیستند بلکه مافیایی اقتصادی در ورزش ما حاکم هستند، تصریح کرد: مدیران ورزشی کشور در عمل باید منویات سران نظام را عملی کنند.
80 درصد گردش مالی فوتبال ایران دولتی است
وی با انتقاد از عدم ورود نهادهای نظارتی در بحث استفاده از لباس برندهای خارجی در ورزش کشور، بیان داشت: در حال حاضر 80 درصد گردش مالی فوتبال ایران دولتی است و 20 درصد هزینه های این ورزش با رقمی میلیاردی، تنها از اسپانسرهای خصوصی جذب می شود.
به گفته تکابی متاسفانه آیین نامه ای که مدیران ورزشی را ملکف به استفاده از کالاهای ایرانی به خصوص در بحث البسه ورزشی کند، وجود ندارد به عنوان مثال لباس تیم فوتبال پرسپولیس با برند خارجی در منیریه تهران تولید می شود.
وی گفت: دولت به عنوان مجری امور، اولین بخش است که باید اجرا کننده منویات رهبر باشد اما دولت هیچ حساسیتی نسبت به این موضوع ندارد.
وی با بیان اینکه به عنوان نمونه رئیس فدراسیون فوتبال در یک اقدام جهادی باید در راستای حمایت از تولید داخل کلیه تیم های لیگ برتر را موظف به استفاده از لباس با برندهای ایرانی کند، افزود: متاسفانه این مقام مسئول در مذاکراتی که برای لباس تیم ملی انجام می دهند با هیچ یک از برندها داخلی مذاکره نداشته و یا اعلام نکرده که چرا یک برند داخلی نمی تواند تامین کننده البسه تیم ملی باشد.
البسه ورزشی باید هویت ایرانی داشته باشند
دارنده برند تولیدی البسه ورزشی تکابی با اشاره به اینکه در بحث البسه تیم های ورزشی باید هویت و فرهنگ کشورمان مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: در ورزش به جای استفاده از برندهای خارجی باید بستر را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کنیم.  
به گفته وی، به عنوان مثال باید تفاوتی بین آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال که از برند ایرانی برای پیراهن تیم ملی والیبال استفاده کرده با روسای دیگر فدراسیون ها وجود داشته باشد.
به اعتقاد تکابی رفتار فدارسیون والیبال در استفاده از البسه داخلی می تواند الگویی برای دیگر مدیران ورزشی باشد.
وی با انتقاد بر اینکه آیین نامه ها و قوانین در حوزه اقتصاد حاکم نیستند بلکه مافیای اقتصاد در حوزه ورزش، این بخش را پیش می برند، گفت: باید این اراده در مدیران ما به وجود آید که از کالای داخلی استفاده کنند بعد از آن با تولیدکنندگان برندهای داخلی مطابق احترام بر سر یک میز مذاکرات بروند.
خلاقیت و کیفیت بالا در طرح های ایرانی
دارنده برند تولیدی البسه ورزشی تکابی افزود: در شرایط برابر با دیگر کشورها ما کیفیت تولید بهتری خواهیم داریم چرا که ایرانی ها و به خصوص اصفهانی ها از نبوغ و خلاقیت بالایی برخوردارند.
به اعتقاد تکابی، اگر بخواهیم به سرفصل اقتصاد مقاومتی توجه کنیم باید یک سری تسهیلات را برای تولیدکنندگان داخلی در نظر بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه تسهیلات تنها منابع مالی نیست بلکه باید از لحاظ فرهنگی تسهیلاتی ایجاد شود و حتی رسانه ملی برای تبلیغات کالاهای داخلی منابعی را در نظر بگیریم، ادامه داد: مردم نیز باید شرایطی را فراهم کنند تا تولیدکننده ایرانی با نبوغ تولیدات با کیفیت داشته باشند که مجموعه این عوامل موجب فضای بهتری برای بخش تولید می شود.
به طور قطع ما امروز در بحث استفاده از برندهای داخلی البسه ورزشی شاهد حلقه مفقوده ای بین تولیدکننده و بازار هستیم که در این فضا دولت می تواند بخش های مختلف ورزشی را مکلف به استفاده از برندهای داخلی کند چرا که امروز بستر تولید این اجناس از سوی تولیدکنندگان خلاق داخلی فراهم شده است.

Copyright ©2021 Takabi Sports Company, All rights reserved.